Kartellgyanúra hivatkozva visszadobta az M4-es autópálya beruházásának támogatási kérelmét az Európai Bizottság. A kilométerenként négymilliárd forintra rúgó építési költségek kivágták a biztosítékot Brüsszelben. Az osztrák Strabag építőipari nagyvállalat „lobbistájaként” ismert Aczél Zoltán megbízásából a magyar politikai „elit” érdekcsoportjainak korrupciós pénzeket kézbesítő „táskahordó” úgy nyilatkozott a Privát Kopónak, hogy a kenőpénzeket beépítik a kivitelezési árba, ezért kerülnek a valóságosnál sokkal többe a nagyberuházások.
Az osztrák Strabag lobbistája, Aczél Zoltán
Brüsszelben úgy tartják, a kiugróan magas kilométerárak alighanem kartellezés nyomán alakulhattak ki, a három szakaszra bontott fejlesztés megvalósításának erősen eltúlzott költségeire nem volt, és most sincs érdemi magyarázat. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti kevesebb, mint 30 kilométerének fejlesztésénél öt cég jutott megrendeléshez. A Colas-Swietelsky konzorciuma 46,7 milliárd, a Közgép-A-Híd páros 32,5 milliárd, a Strabag 31,5 milliárdos részt szakított. Úgy tudni, ha a brüsszeli kartellgyanú beigazolódik, a károkat a kormány az ügyben érintett öt mélyépítő céggel tervezi megtéríttetni.
Euróval teli táskákkal befolyásolták a politikusokat
A Privát Kopónak 2014 novemberében nyilatkozott egy férfi, aki éveken keresztül korrupciós pénzeket szállított az osztrák Strabag építőipari nagyvállalat „lobbistája”, Aczél Zoltán (fotónkon) megbízásából. A „táskahordó” - egyebek mellett - az alábbiakat nyilatkozta a bűnügyi portálnak.
„Aczél Zoltánon keresztül álltam kapcsolatban a Strabag Ausztria több akkori felsővezetőjével. Aczél a cég úgynevezett „lobbistája” volt. Ő egy magyar származású osztrák állampolgár, akinek mindenhova bejárása volt. A Strabag szervezte le a kivitelező cégekkel, hogy mely érdekcsoport hány százalékban részesült a beruházásokból, mekkora összeg erejéig vett részt a munkálatokban. Aczélnak az volt a feladata, hogy kapcsolatokat keressen a döntéshozókhoz, illetve azokhoz a személyekhez, akik befolyással bírtak a döntések kimenetelére. Körüljárta a megfelelő embereket, akiknek felvázolta, hogyan lehet az együttműködés mindenki számára „gyümölcsöző”. Ezen a területen a legfontosabb a politikai akarat. Aczél arra kapott megbízást a Strabagtól, hogy a politikai akaratot befolyásolja, a megbízó által elvárt irányba terelje. (…) Ami rajtam keresztül ment, mint vesztegetésre szánt pénz, 3 millió euro volt. Ez az összeg kizárólag a balliberális érdekkörök „jussa” volt. A jobboldal korrupciós igényének kielégítése nem rajtam keresztül történt. (…) A vesztegetési pénzeket szocialista és szabaddemokrata emberkéknek továbbítottam, mivel én az úgynevezett balliberális oldallal álltam kapcsolatban. A fideszeseket Aczél Zoltán intézte - a megállapodás szerint Simicska Lajoson és Nyerges Zsolton keresztül. Aczél gyakorlatilag napi kapcsolatban állt az említett pénzemberekkel. Több alkalommal a jelenlétemben bonyolított telefonos beszélgetéseket a nevezett urakkal. (…) Az M6-os autópálya építéséhez kapcsolható - „érdekegyeztető” - megbeszéléseken, amelyen a politikai pénzcsinálói arról konzultáltak, hogy milyen arányban részesülnek a vesztegetési pénzekből, a baloldal képviseletében Puch László bizalmi embere, Mesterházy Ernő bizalmi embere, míg a Fidesz érdekében Aczél Zoltán vett részt. (…) Azt látni kell, hogy ha pénzről van szó, akkor nincsenek ellentétek a politikai érdekcsoportok között. Az aktuális kormányoldal és az aktuális ellenzék is kanalazhat a „leveses tálból” - persze, nem egyforma mértékben. Az arányok nagyjából úgy néznek ki, hogy hozzávetőlegesen 70 százalékot visz az aktuális kormányoldal, és mintegy 30 százalékot az aktuális ellenzék. A korrupciós pénzeket túlszámlázásokkal, „előre nem tervezett” pótmunkákkal „hozták vissza” a csúszópénzeket kifizető cégek, amiket kizárólag a mérnökök tudtak úgymond leigazolni - jogilag védhetően. Mondok példát erre: volt egy budapesti nagyberuházás, amellyel összefüggésben olyan műszaki tartalmak voltak „elhelyezve” a tervdokumentációban, amelyről egy adott fázisban mind a kivitelező, mind a beruházó - látszólag - joggal mondhatta, hogy arra a szerződés aláírásakor nem lehetett számítani, és „mindenképpen” meg kellett csinálni, vagy bukott volna a projekt. Általában 20-40 százalékkal szoktak eltérni a szerződésben rögzített összegtől - felfelé. Ez lehet a korrupciós ráta Magyarországon. (…) A Margit-híd felújításával összefüggésben Aczél Zoltán „menedzselte” a vesztegetési folyamatokat. Amint azt korábban említettem: ő állt közvetlen kapcsolatban a fideszes pénzcsinálókkal. Azt teljes biztonsággal kijelenthetem, hogy az eredeti szerződésben rögzített összegnek közel a kétszeresébe kerülhetett a híd felújítása. És nem azért, mert annyi - előre nem látható - valóságos utómunkálat merült fel a kivitelezéssel összefüggésben, hanem így „vették ki” a korrupcióra fordított pénzeket és az extraprofitot a projektben résztvevő társaságok. Egyébként ez volt az első szele a politikai környezetváltozásnak a gazdasági háttértársaságokra gyakorolt hatásának. Ebben az esetben a Fideszhez kötődő gazdasági érdekcsoport már nagyobb falatot követelt - és kapott - a 2010-es választások előtt.”
A Strabag közleménye az M4-es autópálya építéséről
„A Strabag ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban. A Strabag által kivitelezendő útszakasz szerződés szerinti ára 31,5 milliárd forint, ami kilométerenként 2,38 milliárd forint. A Strabag, mint legolcsóbb ajánlattevő nyerte el a megbízást az adott szakaszra. A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen” - szögezte le közleményében a Strabag Általános Építő Kft.
(folytatjuk) |