Képes-e megfelelni az elvárásoknak és ellátni feladatait egy olyan elit szervezet, amelyben éveken keresztül senkinek nem tűnt fel két vezető beosztású munkatársának korrupt kapcsolata egy az alvilágban és általában az éjszakai életben jól ismert, nagy befolyással és kiterjedt kapcsolatokkal bíró vállalkozóval? A kérdés a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) minapi titkos állománygyűlésén hangzott el az országos rendőrfőkapitány szájából, aki megadta a választ is: nem.
Bizonyos, hogy a szervezet jelenlegi formájában, jog- és hatáskörével nem működhet tovább. A korrupciós botrány nyilvánvalóvá tette, hogy az NNI túlságosan nagy, túlságosan sok feladatot ellátó, nehezen irányítható szervezetté nőtt, amelyben nem elég hatékony a belső kontroll.
Körülbelül másfél éve kezdődött az a titkos felderítő munka, amelynek eredményeként tucatnyi, a rendőrségen belül is megkülönböztetetten bizalmas munkakörben dolgozó rendőr került a potenciális gyanúsítottak listájára. Két civil is szerepelt ezen a lajstromon: a negyven nagy forgalmú szórakozóhelyet üzemeltető Vizoviczki László és munkatársa.
- A legérzékenyebb pontokra épültek be - fogalmazott róluk a Nemzeti Védelmi Szolgálat februári feljelentésével zárult titkos nyomozás egyik irányítója, konkrétumokat azonban nem árult el. Jelezte, hogy az elmúlt másfél-két évben több szervezeti változtatást szinte kizárólag azért hajtottak végre, hogy a „célszemélyek”, akik vezető beosztású rendőrtisztekként nap mint nap bűnszervezetek felderítésére és felszámolására indított titkos műveleteket terveztek és irányítottak, ne vegyék észre, hogy most ők kerültek a célkeresztbe.
Információink szerint egy „régi, felderítetlen ügy” újra elrendelt nyomozása közben kerültek elő azok a bizonyítékok, szólaltak meg azok a tanúk, amelyek, illetve akik a mostani eljárást megalapozták. A rendőrség és az ügyészség illetékeseit is meglepte, hogy a már letartóztatott, illetve őrizetbe vett gyanúsítottak (a nyomozás eddigi adatai szerint legalább három éve fennálló) korrupt kapcsolata sem a korábbi belső elhárításnak, sem az érintett rendőri szervek (az NNI és a BRFK) belső ellenőrzésének, sem az érintettek parancsnokainak és beosztottainak nem szúrt szemet. Az sem tűnt fel senkinek, hogy egyes szórakozóhelyeket (amelyeket a szóbeszéd az elit droglelőhelyeiként emleget) szinte elkerült a rendőrség. És az sem keltette fel a belső elhárítás figyelmét, hogy egyes rendőri vezetők jóval magasabb életnívón éltek annál, mint amit hivatalos jövedelmük lehetővé tett.
Az NNI-nél vélhetően személyi változásokat is követelő szervezeti átalakítással próbálják elejét venni a történtek megismétlődésének.
- Szüksége van egy FBI típusú szervezetre a rendőrségnek, de nem ilyenre és nem ekkorára - fogalmaztak forrásaink, akik szerint a BRFK-n is lesznek változások. Némely esetben azonban az ügyészségi nyomozás miatt még nem lehet lépni - mondják -, mert akkor az ügy még „meg nem szólított” potenciális gyanúsítottjai számára is nyilvánvalóvá válna, hogy lebuktak.
Állítólag még legalább féltucat további rendőrtiszt elfogása várható a rendszerváltozás utáni legnagyobb korrupciós botrányában.
Lapértesülések szerint a Nemzeti Védelmi Szolgálat öt évre visszamenőleg vizsgálja a BRFK-nál és az NNI-nél szolgálatot teljesítő rendőri vezetők vagyongyarapodását. Nem hivatalos rendőrségi források szerint az NNI és a BRFK egyes részlegein „vad bizonyítékmegsemmisítésbe kezdtek”, ám ügyészségi források ezt vitatják. |